maandag 4 juli 2011

Nieuwe Air, hamburgers, fietsen en surfen!

Nou, daar is die dan, mag ik aan jullie de nieuwe laptop introduceren: MacBook Air 13 inch:

Nieuwe laptop.
I’m in love ;) Wat een super ding! Het werkt heel intuitief allemaal, start belachelijk snel op en heb nog niet echt problemen met het andere systeem Maar misschien is het ook nog de ‘honeymoon period’ hoor ;). In ieder geval is mijn rugzakje een stuk lichter elke morgen op de fiets! 
Een 10 meter lange tijdlijn!
Ik kon er vrijwel meteen mee aan de slag, dus de eerste dagen maar even wat achterstallig werk ingehaald. Bij de LHS ben ik ondertussen bezig met verschillende klusjes zodat ik ook een bijdrage kan leveren, naast mijn studie. Zo ben ik deze week bezig geweest met het testen van instructiemateriaal voor docenten die een 10 meter (!) lange tijdlijn moeten maken en het testen van lesmateriaal over de verschillende lagen in de aarde. Bij dit laatste moest een visueel model gemaakt worden door leerlingen. Altijd leuk om te doen natuurlijk. Verder ben ik bezig met het ontwikkelen van een instrument om bij te houden waar in het lesmateriaal bepaalde toets-doelen terugkomen zodat assessment en curriculum development beter met elkaar op 1 lijn komen. 
Na een paar dagen laptoppen was ik wel toe aan iets anders. Mijn huisgenoot vroeg of ik mee ging fietsen door Tilden Park, dus dat leek me wel een goed plan. Tilden Park is een groot natuurpark dat maar zo’n 15 minuten met de bus van ons vandaan blijkt te liggen. Veel berg-op en berg-af natuurlijk, best zwaar maar dat maakte het fietsen eigenlijk ook wel weer leuk! Ik begin wat meer waardering te krijgen voor het gebruiken van verschillende versnellingen en je bent zo blij dat als je eindelijk die berg op bent je gewoon lekker naar beneden kunt zoeven, haha. Het weer was super en de uitzichten waren erg mooi, dus het was zeker de moeite waard. Onderweg kwamen we ook een groep koeien tegen. 

Fietsen door Tilden Park.
Na de fietstocht begon mijn ‘hamburger week’. Ik heb sinds ik in Amerika ben nog geen fastfood hamburgers gehad, maar deze week, bam! We gingen eten bij ‘in and out burger’. Dit is een een fastfood restaurant die volgens mijn huisgenoot tegelijk met MacDonalds begonnen is maar alleen in Californie bestaat en altijd meer waarde heeft gehecht aan de kwaliteit van hun voedsel. Zo maken ze je bestelling pas nadat je besteld hebt en zijn alle ingredienten vers, volgens hem. Je zag inderdaad dat de aardappelen nog tot patatjes werden gehakt. Ze hebben een simpele menukaart, maar er schenen geheime extra’s te zijn die je gewoon moet weten en niet op de kaart staan. Je kan je patat bijvoorbeeld ‘animal style’ bestellen en de uien op je hamburger laten grillen. Ik ging uiteraard voor de animal style patat, dat begrijp je natuurlijk wel! Mijn bordje zag eruit zoals hiernaast. Op de patat was iets van wishkey saus en gesmolten kaas gegooid gemixt met gebakken uitjes en nog wat dingen die ik niet kon onderscheiden. Toch was het wel erg lekker! Een paar dagen later zijn we bij Barney’s geweest. Dit scheen een hamburger tent te zijn die meer speciale hamburgers maken. Zoals bij ons een pizzaria menukaart eruit ziet, met tig verschillende pizza’s, ziet daar de hamburger menukaart eruit. Daarbij staan ze bekend om ‘Curley fries’, een soort spiraalvormige frieten. Erg lekker hoor! En aangezien het op Independence Day traditie is om te BBQ-en zal ik daar ook wel weer een hamburger krijgen.

Surfen!
Maar de knaller van deze week was toch wel afgelopen zondag. Ik was door Phaela, iemand van de LHS, uitgenodigd om mee te gaan naar het strand. Dus ik ging met haar en haar man, Vince, mee naar Bolinas, een schattig klein kustplaatsje ten noorden van San Francisco. Wat bleek: haar man was surf-instructeur en bood me een surfles aan! Awesome! Ik was echt super verrast want ik zat al een tijd te denken om eens een surf les te nemen. Rondlopend tussen de surfers bedacht ik me de eerste stap: Going local. Ik kwam langs een soort kraampje waar kinderen zelfgemaakte dingetjes verkochten waaronder heuze surf armbandjes dus, hoppa, een zelfgemaakt armbandje gekocht (zie foto). Geheel klaar met wetsuit en armband liepen we met de surfplanken naar het strand waar Vince me eerst de vier stappen van het ‘op een surfbord gaan staan’ leerde. Daarna zijn we het water in gegaan en vertelde hij wat over veiligheid en hebben we een aantal oefeningen gedaan. Toen we dat gehad hadden mocht ik op m’n surbord klimmen om m’n eerste wave te catchen! Zodra Vince riep ‘start paddling’ begon ik als een malle met m’n handen door het water te gaan om op de snelheid van de golf te komen en probeerde ik snel op te gaan staan als de golf bij me was. De eerste keer viel ik eraf, maar de keren daarna is het me toch een aantal keer gelukt de hele golf tot aan het strand uit te surfen. Hoe cool is dat!? En het is helemaal gaaf als er naast je af en toe eens een zeehond z’n kop boven water steekt. Ik heb zelfs al m’n eerste surf-complimentje gekregen van een andere surfer: ‘ Nice ride!’ zei ze. haha. Ik had gewoon echt niet verwacht dat me dat zou lukken en ik kan dus vol trots vertellen dat ik ‘The Patch at Bolinas’ heb ‘besurft’! Helaas was mijn camera-vrouw niet zo’n fotograaf dus ik heb helaas geen foto van dat ik erop sta :( erg jammer. Maar ja, ze heeft wel wat foto’s gemaakt dus toch nog een herinnering. 
Na de deze surf ervaringen hebben we nog een beetje op het strand gezeten en gefrisbeed. Bij het frisbeeen wilde een hond graag lummelen dus die rende er continu achter aan en ving het ding soms zelfs uit de lucht om m vervolgens in het water te gooien. Al met al een geslaagd dagje dus.

Phaela en Vince.




Kostuums voor 4 juli
Vandaag is het dan Independence day, een dag vol feestende mensen zou je verwachten, maar nee iedereen zit in zijn achtertuin de hele dag te BBQ-en en vanavond is er vuurwerk. Ik geloof wel dat er in sommige plaatsen een parade is ofzo, ook in Bolinas was alles versierd met Amerikaanse vlaggen en konden kinderen parade-kostuums lenen bij winkels. Maar Het schijnt dat Berkeley en San Francisco toch een soort van ‘anti-patriotic bubble’ zijn, zoals ze dat hier noemen, dus vlaggen en dergelijken zijn hier niet cool. 

Fietstocht.
Aangezien er overdag hier dus toch niet veel te doen is ben ik vandaag weer overgehaald mee te gaan op een fiets-tocht naar ' Grizzly Peak'. Het fietsenrek van de bus was vol dus we zijn de hele berg op-gefietst. Om je een beetje een idee te geven van dat dit geen grapje is: we hebben 29.5 km afgelegd en 502 meter geklommen met stijlheden van 4.6%. Pffff wat een tocht! Jemig, ik weet zeker dat ik spierpijn heb de rest van de week. Ik ben bang dat ik mannenbenen heb aan het eind van de zomer, maar ik vind het wel cool van mezelf dat ik het gehaald heb tot de top! (en weer terug natuurlijk). Mijn hoofd boven op de top zag er als volgt uit:
Aangekomen op de top!


Nu maar eens klaar maken voor de BBQ en het vuurwerk van vanavond :)
Liefs!

5 opmerkingen:

  1. Yes! Ik ben de eerste op dit blog! Aangezien het uploaden van foto's hier duizend uur duurt heb ik de tijd genomen om even je verhaal te lezen. Wat een vette dingen allemaal weer! Hoe was het vuurwerk gisteren? Of was dat er niet? Enne, dat je geen staan foto's hebt telt dus niet he op die surfplank! Ik geloof er helemaal niks van! Haha. xxxxxxxxxxxx vanuit INdonesia! Zusje

    ps: De moskee begint net weer te jengelen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WAT GAAF ALLEMAAL!!! Ik wil ook wel een surfles! En je opdracht/werk dat je doet klinkt ook echt super boeiend. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk leuk! Je vermaakt je daar dus wel :D
    Goeie keus trouwens zo'n Macbookje ;)

    Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey maaike, daar ben ik weer dit is de 5e poging 1 keer is het echt gelukt. Wat een super mooi klein vriendje heb je gekocht en nog wel een witte.Het is kostelijk om al je avonturen te lezen wij zien sommige dingen echt voor ons. Groetjes van alle BRsjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je verjaardag Maaike! Ga je het nog vieren daar?

    Echt leuk om je verhalen te lezen, ben stiekem wel jaloers! ;)

    BeantwoordenVerwijderen